Як поводитись з дитиною РАС
Дитина не хоче займатися, упирається, уникає заняття, неможливо сконцентрувати увагу. Що робити?
Матеріал підійде для маленьких дітей з РАС або підозрою на РАС + затримка мовлення.
Прості рекомендації:
як проводити заняття з дитиною з РАС
В логопедично-корекційній роботі з дітьми з РАС необхідно дотримуватися деяких правил:
1. ГРАЙТЕ
Діти навчаються через гру, також через гру відбувається і розвиток мовлення.
Спробуйте різні ігри, для того, щоб визначити яка чи які з них подобаються вашій дитині.
Крім того, треба підібрати таку ігрову діяльність, яка сприяє соціальній взаємодії (спів по черзі, вірші, малювання, ліпка, сюжетно-рольова гра).
Під час гри перебувайте поруч, щоб дитина могла краще бачити та чути вас.
2. РОЗМОВЛЯЙТЕ З ДИТИНОЮ НА ОДНІЙ МОВІ
Наслідування звуків та ігрової поведінки вашої дитини буде сприяти більшій вокалізації та взаємодії.
Наприклад, якщо ваша дитина відтворює якийся звук, то відреагуйте на нього таким же звуком і дочекайтеся зворотньої реакції. Можливо між вами розпочнеться «діалог».
Це також може сприяти до початку наслідування дій за дорослим щоб виконувати дії по черзі.
3. ВИКОРИСТОВУЙТЕ ЖЕСТИ
Пояснюйте дитині речі за допомогою демонстрації, використовуючи жести та зображуючи руками. Жести та зоровий контакт можуть створювати основу для розвитку мовлення.
Використовуйте жести при спілкуванні: «Дивись!» - протягуйте руку, «Так!»- кивайте головою.
Використовуйте жести, які ваша дитина легко може імітувати (плескання в долоні, простягання руки).
Також реагуйте і на жести вашої дитини: коли вона дивиться на іграшку або вказує на неї, передайте іграшку або почніть з нею гратися разом.
Дивіться або вказуйте на іграшку, яку ви хочете, перш ніж взяти її. Дитина має вчитися імітації.
4. ЗАЛИШТЕ «ПРОСТІР» ДЛЯ МОВЛЕННЯ ВАШОЇ ДИТИНИ
Дуже важливо надати вашій дитині безліч можливостей для спілкування, навіть якщо вона не говорить.
Коли ви ставите запитання або бачите, що дитина чогось бажає, витримайте паузу в декілька секунд, дивлячись на неї.
Не треба розуміти її з полуслова та виконувати всі бажання миттєво, дайте їй можливість висловити його словом або жестом. Слідкуйте за будь-яким рухом її тіла або звуком та реагуйте на них.
5. СТАВТЕ ЗАПИТАННЯ
Запитання - це стандартний прийом, який підтверджує, що дитина зрозуміла сказане.
На перших етапах розвитку мовлення слід використовувати запитання «Що?» та «Де?», а також запитання, на які можна відповісти «Так/ Ні».
Не слід ставити запитання постійно!
Також уникайте складних запитань на кштал «А який / яка цей предмет?».
6. СПРОСТІТЬ ВАШУ МОВУ
Говоріть мало та повільно, навмисно підсилюючи артикуляцію, краще щоб дитина бачила ваші губи. Це допоможе дитині більш чітко розуміти те, про що ви говорите.
Крім того, це сприяє наслідуванню вашої мови.
Якщо ваша дитина не розмовляє, спробуйте говорити окремими словами (якщо малюк грає з м’ячем, просто скажіть «М‘яч», «коти»(від слова котити мʼяч).
Якщо дитина говорить окремими словами, то говоріть короткими фразами («коти м’яч», «кидай м’яч»).
7. КОРИСТУЙТЕСЯ ВІЗУАЛЬНОЮ ПІДТРИМКОЮ
Візуальна підтримка може містити предмети, малюнки та групи зображень, які ваша дитина може використати для вираження своїх прохань та думок.
Наприклад, малюнок з бананом = я хочу банан; бере чоботи = я хочу гуляти.
8. ХВАЛІТЬ ДИТИНУ
завжди за співпрацю та увагу, навіть якщо вона не змогла зробити чи завершити завдання.
9. БУДЬТЕ ГНУЧКИМИ
Пам’ятайте про те, що діти непостійні.
Інколи складна поведінка може сигналізувати про перевтому або перевантаження.
Вмійте скоротити або полегшити завдання.
Уривок з посібника В.С.Сандрикова «Логопедические игры и упражнения
для развития речи удетей с расстройствами
аутистического спектра» (2019).
переклала, адаптувала, Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).